Nieodpłatna pomoc prawna i nieodpłatne poradnictwo obywatelskie w roku 2019

Nieodpłatna pomoc prawna oraz nieodpłatne poradnictwo obywatelskie są zadaniami zleconymi z zakresu administracji rządowej realizowanymi w punktach zorganizowanych przez Powiat Łomżyński.

 

W ramach realizacji tych zadań działają dwa punkty:

1) Punkt, w którym jest udzielana nieodpłatna pomoc prawna - w budynku Starostwa Powiatowego w Łomży, ul. Szosa Zambrowska 1/27, pokój 218 (I piętro): w poniedziałki  od  8.00 do 12.00, od wtorku do piątku – od 8.30 do 12.30 - pomocy prawnej w punkcie udziela radca prawny lub adwokat.

2) Punkt, w którym jest świadczone poradnictwo obywatelskie w budynku Starostwa Powiatowego w Łomży, ul. Szosa Zambrowska 1/27, pokój 215 (I piętro): od poniedziałku do piątku w godzinach od 12.00 do 16.00 – punkt  jest prowadzony przez organizację pozarządową - Stowarzyszenie Wspierania Poradnictwa Obywatelskiego w Łomży, zaś  pomocy prawnej w punkcie udzielają doradcy tj. osoby, o których mowa w art. 11 ust. 3 i 3a ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej oraz edukacji prawnej  tzn. które spełniają następujące warunki:

a) posiadają wykształcenie wyższe lub ukończyły wyższe studia prawnicze i uzyskały tytuł magistra,

b) posiadają co najmniej trzyletnie doświadczenie w wykonywaniu wymagających wiedzy prawniczej czynności bezpośrednio związanych ze świadczeniem pomocy prawnej,

c) ukończyły szkolenie, posiadają doświadczenie z zakresu świadczenia poradnictwa obywatelskiego i uzyskały odpowiednie zaświadczenie wydane przez uprawniony podmiot.

 

Nieodpłatna pomoc prawna i nieodpłatne poradnictwo obywatelskie przysługują osobie uprawnionej, która nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej. Osoba uprawniona, przed uzyskaniem nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego, składa pisemne oświadczenie, że nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej. Oświadczenie składa się osobie udzielającej nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczącej nieodpłatne poradnictwo obywatelskie.

Udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczenie nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego odbywa się według kolejności zgłoszeń, po umówieniu terminu wizyty. Kobietom, które są  w ciąży, udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczenie nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego odbywa się poza kolejnością.

Zgłoszeń dokonuje się telefonicznie pod numerem telefonu 86 2156918.

W sytuacjach wyjątkowych przewidzianych ustawą,  tj. osobom ze znaczną niepełnosprawnością ruchową, które nie mogą stawić się w punkcie osobiście, oraz osobom doświadczającym trudności w komunikowaniu się, o których mowa w ustawie z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się (Dz. U. z 2017 r. poz. 1824), może być udzielana nieodpłatna pomoc prawna lub świadczone nieodpłatne poradnictwo obywatelskie,  także poza punktem albo za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość. W takim wypadku osoba uprawniona na etapie zgłoszenia do powiatu przed uzyskaniem nieodpłatnej pomocy prawnej lub poradnictwa obywatelskiego składa oświadczenie, że nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej. Oświadczenie powinno trafić  do punktu lub do Starostwa Powiatowego w Łomży przed udzieleniem porady- drogą elektroniczną, faksem, listownie lub za pośrednictwem członków rodziny albo innych osób upoważnionych przez osobę uprawnioną.

 

Nieodpłatna pomoc prawna obejmuje:

1) poinformowanie osoby fizycznej, zwanej dalej „osobą uprawnioną”, o obowiązującym stanie prawnym oraz przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach, w tym w związku z toczącym się postępowaniem przygotowawczym, administracyjnym, sądowym lub sądowo-administracyjnym, lub

2) wskazanie osobie uprawnionej sposobu rozwiązania jej problemu prawnego, lub

3) sporządzenie projektu pisma w sprawach, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyłączeniem pism procesowych w toczącym się postępowaniu przygotowawczym lub sądowym i pism w toczącym się postępowaniu sądowo-administracyjnym, lub

4) sporządzenie projektu pisma o zwolnienie od kosztów sądowych lub ustanowienie pełnomocnika z urzędu w postępowaniu sądowym lub ustanowienie adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego lub rzecznika patentowego w postępowaniu sądowo-administracyjnym oraz poinformowanie o kosztach postępowania i ryzyku finansowym związanym ze skierowaniem sprawy na drogę sądową.

Nieodpłatna pomoc prawna nie obejmuje spraw związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, z wyjątkiem przygotowania do rozpoczęcia tej działalności.

 

Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje: 

1) działania dostosowane do indywidualnej sytuacji osoby uprawnionej, zmierzające do podniesienia świadomości tej osoby o przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach oraz wsparcia w samodzielnym rozwiązywaniu problemu, w tym, w razie potrzeby, sporządzenie wspólnie z osobą uprawnioną planu działania i pomoc w jego realizacji. Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje w szczególności porady dla osób zadłużonych i porady z zakresu spraw mieszkaniowych oraz zabezpieczenia społecznego.

 

Osoby uprawnione mogą przekazywać Staroście Łomżyńskiemu opinie o udzielonej pomocy. Do tego celu służy część karty pomocy (część B) którą po wypełnieniu należy umieścić w urnie przy punkcie. Wypełnienie przez osobę uprawnioną tej części karty pomocy, w tym podanie numeru telefonu w celu zasięgnięcia dalszej opinii, jest dobrowolne i uzależnione od zgody osoby uprawnionej. Opinie można przekazywać także w dowolnym terminie telefonicznie (nr tel. do zgłoszeń), mailowo (starosta.blm@powiatypolskie.pl)  lub listownie (Starostwo Powiatowe ul. Szosa Zambrowska 1/27, 18-400 Łomża), wraz ze wskazaniem punktu, w którym była udzielona pomoc i daty jej udzielenia.

Informacje na temat nieodpłatnej pomocy prawnej i edukacji prawnej można także znaleźć pod adresem   www.darmowapomocprawna.ms.gov.pl

 

Lista jednostek nieodpłatnego poradnictwa:

Zgodnie z art. 8a. 1 ustawy  o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej Starosta sporządza i aktualizuje listę jednostek nieodpłatnego poradnictwa, dostępnego dla mieszkańców powiatu, które obejmuje w szczególności:

1) poradnictwo rodzinne, psychologiczne, pedagogiczne, z zakresu pomocy społecznej, w sprawie rozwiązywania problemów alkoholowych i innych uzależnień, w sprawie przeciwdziałania przemocy w rodzinie, w ramach interwencji kryzysowej, dla bezrobotnych, dla osób pokrzywdzonych przestępstwem, a także z zakresu praw konsumentów, praw dziecka, praw pacjenta, ubezpieczeń społecznych, prawa pracy, prawa podatkowego, dla osób w sporze z podmiotami rynku finansowego i inne;

2) nieodpłatną pomoc prawną i nieodpłatne poradnictwo obywatelskie ze wskazaniem punktów i dyżurów.

 

W załączniku znajduje się lista jednostek nieodpłatnego poradnictwa.

 

Źródło: Starostwo Powiatowe w Łomży - Wydział Promocji, Rozwoju i Komunikacji

2019-01-08 08:35 Opublikował: Admin

Projekt graficzny i realizacja Speed S.C.