Dopłata do „rachunku za prąd” (dodatek w ramach Obszaru E programu) w wysokości 100 zł miesięcznie w formie dodatku na pokrycie kosztów opłaty za energię elektryczną w związku z użytkowaniem koncentratora tlenu lub respiratora przysługuje wyłącznie osobom, które spełniają oba poniższe warunki:
Pomoc można uzyskać wyłącznie po złożeniu wniosku (na właściwym formularzu) w terminie naboru wniosków. Termin ten wypada w bieżącym roku w dniach od 28 października do 30 listopada 2024 r. Wnioski są rozpatrywane przez samorząd powiatowy właściwy dla miejsca zamieszkania Wnioskodawcy (Realizator programu, PCPR). Wnioski składamy elektronicznie przez Internet w Systemie Obsługi Wsparcia finansowanego ze środków PFRON (SOW): https://sow.pfron.org.pl/
Wniosek to określony w systemie elektronicznym SOW specjalny, ale prosty w wypełnieniu formularz, który należy wypełnić i podpisać w systemie SOW.
W przypadku pytań dotyczących korzystania z systemu SOW, zapraszamy do kontaktu telefonicznego i mailowego:
Dane kontaktowe realizatorów programu na terenie całej Polski znajdują się pod linkiem:
https://portal-sow.pfron.org.pl/opencms/export/sites/pfron-sow/sow/baza-instytucji/
Do wniosku trzeba dołączyć zaświadczenie potwierdzające aktualność świadczenia w ramach ośrodka domowego leczenia tlenem lub ośrodka wentylacji domowej. Wzór zaświadczenia można pobrać z SOW lub z witryny PFRON pod adresem: https://www.pfron.org.pl/o-funduszu/programy-i-zadania-pfron/programy-i-zadania-real/aktywny-samorzad/dokumenty-programowe-105401/formularze-i-wzory-dokumentow-wykorzystywane-w-trakcie-realizacji-programu/
Zaświadczenie jak najbardziej może być wypełnione elektronicznie - formularz jest dostępny cyfrowo i łatwy w wypełnieniu. Zaświadczenie może być też wypełnione ręcznie.
W przypadku, gdy zaświadczenie będzie wypełnione odręcznie, to zaświadczenie najpierw trzeba zeskanować i w formie elektronicznej - dołączyć w SOW.
Dodatek dotyczy wyłącznie minionych miesięcy. Przykładowo, Wnioskodawca składając wniosek w dniu 28 października br., może wskazać miesiące: lipiec, sierpień i wrzesień jako 3 miesiące, za które może ubiegać się o dodatek. Wnioskodawca składając wniosek w dniu 2 listopada br., może wskazać miesiące: lipiec, sierpień, wrzesień i październik jako 4 miesiące, za które może ubiegać się o dodatek
Dodatek ma charakter refundacji poniesionych wcześniej kosztów. We wniosku trzeba wskazać okres refundacji (zwrotu) kosztów opłaty za energię. Okres ten nie może być dłuższy niż 6 miesięcy i krótszy niż 3 miesiące, czyli można złożyć maksymalnie 4 wnioski w ciągu roku. Zwrot dotyczy wydatków poniesionych nie wcześniej niż dnia 1 lipca 2024 r.
Respirator to urządzenie medyczne, które wspomaga lub zastępuje pracę mięśni oddechowych. Jest często nazywany „sztucznym płucem”. Urządzenie to umożliwia sztuczne, wymuszone oddychanie, wykorzystywane w sytuacjach ustania czynności oddechowej. Respirator przejmuje pracę mięśni oddechowych i umożliwia oddychanie. Urządzenie może jedynie wspomagać chorego w oddychaniu, odczytując nawet niewielkie próby samodzielnego zaczerpnięcia oddechu (terapia nieinwazyjna), ale może też tę pracę w całości zastępować, gdy korzystający z urządzenia nie jest w stanie samodzielnie oddychać (terapia inwazyjna).
Aby korzystać z respiratora w domu, należy spełnić kilka kluczowych wymagań:
Koncentrator tlenu to także urządzenie medyczne, ale dostarczające powietrze o zwiększonej zawartości tlenu. Pobiera powietrze z otoczenia, z którego usuwa azot, aby dostarczyć korzystającemu z tego urządzenia tlenu w stężeniu przekraczającym 90-94%.