W dniach 6 – 8 listopada 2009 r. odbyło się szkolenie wyjazdowe dla Grupy Wsparcia pn. „Rola i znaczenie wspólnej zabawy w procesie rozwoju dzieci”. Miejscem 3-dniowego spotkania był położony nad jeziorem hotel „Anek” w Mrągowie.
Grupa Wsparcia rodziców wychowujących dzieci niepełnosprawne powstała z inicjatywy Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Łomży w ramach realizacji projektu „Razem ku samodzielności – Integracja społeczna i zawodowa osób zagrożonych wykluczeniem społecznym” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Realizatorem szkolenia był - działający na zlecenie
PCPR w Łomży - Instytut Szkoleń i Analiz Gospodarczy w Warszawie, który
zapewnił uczestnikom mnóstwo różnorodnych atrakcji. Pierwszego dnia pobytu
grupę ucieszyła obecność kucyka, na którym każde dziecko mogło posiedzieć,
przejechać się oraz zrobić sobie zdjęcie. Równie wielką atrakcją była
3-godzinna wizyta w bogato wyposażonym Aquaparku w Mikołajkach. Zarówno
obecność kucyka jak i wizyta na basenie była częścią terapii rekreacyjno –
rehabilitacyjnej skierowanej do dzieci niepełnosprawnych.
Zasadniczym celem wyjazdu grupy do Mrągowa było m.in.
zapoznanie rodziców z potrzebami
rozwojowymi dzieci w wieku wczesnoszkolnym i szkolnym. Uczestnicy zapoznali się
z rolą zabawy w życiu dziecka, jej formami, znaczeniem i zasadami uczestnictwa
rodzica w zabawie, a także rozwijaniu umiejętności prowadzenia, organizowania i
inicjowania zabaw sprzyjających wspieraniu rozwoju dziecka.
Trenerem i wykładowcą grupy była Pani Justyna
Kaczyńska – doświadczony psycholog i terapeuta, specjalista pracy z dziećmi
niepełnosprawnymi, która zaproponowała autorski program szkoleniowy.
Szeroki zakres programowy szkolenia zawierał m.in.:
- „Zobacz, jak się bawię” - aktywność
proponowana przez dziecko, włączanie się do tej aktywności, obserwowanie
zachowania dziecka, modyfikowanie zabawy przez wprowadzenie zmiany –
rodzic jako towarzysz zabawy.
- „Ja w grupie” – zabawy integracyjne z
dziećmi – rodzic jako jeden z uczestników, wsparcie dla swojego dziecka w
zabawie (ruchem, gestem, słowem, działaniem).
- „Czuje się bezpiecznie, bo jesteś
blisko” – zabawy oparte o kontakt z ciałem na podstawie m.in. metody
Weroniki Sherbourne.
- „To ja, właśnie ja” – odkrywanie
własnego wizerunku, samoświadomość, samodzielność, tożsamość – rodzic
jako partner zabawy.
- „Doskonalę zmysły, odkrywam świat,
obserwuję, doświadczam” – przykłady zabaw edukacyjnych - rodzic jako
towarzysz zabawy samodzielnej, partner zabawy, wsparcie dla dziecka.
- „Razem tworzymy” – zabawy wyzwalające
ekspresję twórczą (plastyczną, muzyczną, ruchową) – rodzic jako towarzysz
zabawy samodzielnej, partner zabawy i wsparcie.
- „Uczę
się współpracować” – zabawy z regułami, nauka cierpliwości i czekania na
swoją kolej, rozumienie reguł, przeżywanie sukcesów i porażek – rodzic
jako partner zabawy i wsparcie dziecka.
Drugiego dnia szkolenia Grupę Wsparcia odwiedzili
pracownicy Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Łomży, którzy stwierdzili, że
warsztaty przeprowadzane są zgodnie z założeniami, a uczestnikom – zwłaszcza
dzieciom zapewnione zostały bardzo dobre warunki pobytu. Zarówno opiekunowie
jak i dzieci wyrazili chęć wzięcia udziału w kolejnych spotkaniach i
szkoleniach.